Czas lata to okres korzystania ze słońca, wzmożonego ruchu na świeżym powietrzu i delektowania się sezonowymi warzywami i owocami. Korzystajmy z uciech lata mądrze, a cieszyć się będziemy urodą,  zdrowym samopoczuciem i kondycją bez względu na wiek.Na pół godziny przed wyjściem na słońce zastosuj filtr dobrany do określonego fototypu skóry, pamiętaj aby nakładać go regularnie i z większą częstotliwością po morskiej kąpieli. Słońce jest niezbędne do życia, a w małych dawkach ma korzystny wpływ na: nastrój, syntezę witaminy D, która jest potrzebna do odkładania się wapnia w naszych kościach. Niestety jego nadmiar może również znacznie nas postarzeć.  Skóra, która jest zbyt opalona będzie miała skłonności do nadmiernego przesuszenia się, pojawienia się przebarwień i plam posłonecznych, popękanych naczynek a w konsekwencji różnego rodzaju zmian – barwnikowych np. pieprzyków, o których pisaliśmy w poprzednim blogu. Pamiętajmy również , że nawet w pochmurne dni promieniowanie również do nas dociera. Nie zapominajmy o ochronie głowy, oczu nosząc okulary z filtrem i ust nakładając balsam. Po zejściu ze słońca nakładajmy preparaty z wit C dla lepszego napięcia i nawilżenia skóry. Zmniejsza ona również rumień  wywołany przez słońce, wspomaga produkcję kolagenu.

Aby wykorzystać  dobroczynne działanie słońca , wystarczy 15 minut dziennie.

W czasie wakacji chętniej też korzystamy z letnich sportów – pływanie, jazda na rowerze, siatkówka plażowa, jazda na rolkach itp. Codzienna 30 minutowa dawka ruchu na świeżym powietrzu, zwłaszcza w słoneczne dni, to moc korzyści dla naszego organizmu. Nie tylko dbamy o naszą sylwetkę i kondycję, ale zapewniamy sobie szybką poprawę nastroju i odpowiednie dotlenienie. Podczas wysiłku fizycznego w organizmie dokonuje się szereg zmian :
– zwiększa się zapotrzebowanie mięśni na tlen i materiały energetyczne
–  wzrasta wydzielanie produktów przemiany materii i obniża się ciśnienie krwi i ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.
– przyspiesza się metabolizm
To ochrona przed osteoporozą, obniżenie ryzyka cukrzycy i  redukcja tkanki tłuszczowej. Organizm wytwarza  endorfiny, zwane hormonami szczęścia, a te wprowadzają w stan euforii, doskonały nastrój, poprawiają samopoczucie, łagodzą stresy. Równie ważne jest także stosowanie antyoksydantów na twarz w postaci dostępnych na rynku preparatów min Skin Ceuticals CE Ferulic czy Auriga Flavo C zapewniający skórze głęboką rewitalizację.

Jeśli zadbaliśmy już o swoją kondycję, nasze ciało jest delikatnie opalone to warto również wspomóc je od środka. W sezonie letnim każdy z nas czeka na sezonowe warzywa i owoce. Tęsknimy za truskawkami, czereśniami, fasolka szparagową . Lokalne i sezonowe warzywa i owoce zapewniają nam wszystko, co jest nam potrzebne do życia w danym klimacie. Mają mało kalorii zawierają wodę więc dodatkowo pozwalają przetrwać upał. Zamiast jeść importowane banany czy pomarańcze , latem sięgajmy po owoce krajowe pełne smaku i witamin.

Jarmuż, brokuły, szpinak, natka pietruszki, koperek, kiełki zawierają sporo witaminy C i magnez, są niskokaloryczne.  Chlorofil dający zielone zabarwienie tworzy silne połączenia z częścią toksycznych związków  dzięki temu mniejsza ilość szkodliwych związków dociera do tkanek organizmu. Mają działanie przeciwutleniające – antyoksydacyjne, co stanowi  Istotną rolę dla naszego organizmu i kondycji naszej skóry opóżniając procesy starzenia, chroniąc przed czynnikami zewnętrzymi takimi jak dym, kurz itp. To związki usuwające z naszego organizmu nadmiar wolnych rodników.  Najcenniejsze z antyoksydantów to:

Wit A (ma silne działanie antyoksydacyjne ) – znajdziemy je w  marchwi, szpinaku, papryce, porze, pomidorach
Wit E ( najsilniejszy z przeciwutleniaczy ) – oleje roślinne, orzechy, oliwa z oliwek
Wit C – papryka, cytrusy, orzechy, aronia, kapusta i porzeczki

Aby uzupełnić dietę w antyoksydanty, można stosować suplementy diety. Oferta rynkowa jest bogata i ciągle się powiększa,  zwłaszcza w kategorii hamujących procesy starzenia i poprawiających urodę . Należy jednak pamiętać, że nadmiar może być szkodliwy tak jak i jego niedobór.

Pamietać musimy również o piciu wody, która  wspomaga pracę nerek, odpowiedzialnych za oczyszczanie naszego organizmu z odpadów metabolicznych. Pomaga w procesach odchudzania. Jeśli nie wypijesz min. 1,5 litra wody w ciągu dnia, możesz się poczuć znużona i osłabiona. W niektórych przypadkach mogą wystąpić zawroty głowy i drżenie rąk. Oznacza to, że poziom elektrolitów w twoim organizmie drastycznie się obniżył. W takiej sytuacji najlepiej sięgnąć po wodę wysoko zmineralizowaną.

Podsumowując, w okresie naszego krótkiego lata –  ruch na świeżym powietrzu, korzystanie ze słońca oraz odpowiednie odżywianie sezonowymi owocami i warzywami na pewno wspomogą nasz organizm i opóźnią procesy starzenia. A czy warto ? no cóż na to pytanie, musi sobie odpowiedzieć już każdy z Was:)

Z letnimi pozdrowieniami
Ewa Jankowska

powrót